Sunday, January 27, 2008

دوست ها و دوستی ها

با خودم نشسته بودم و به روابط دوستانه ام با دوستام فکر میکردم . چیزی که برام روشن بود این بود که آدم هایی که میان و میشن دوست ِ آدم ، هرکدوم یه جایگاه ِ خاصی دارن که بسته به اون جایی که هستن با هم دیگه دسته بندی میشن و میرن تُو یه گروه بزرگتر که خوده اون گروه ها هم درجه اهمیت دارن. اما سوال این هست که چه معیاری این ارزش ها رو تعریف میکنه !!! بازم نکته روشن اینه که هر کسی یک معیاری برای ارزیابی دیگران داره و بر همین اساس چیزی که مثلا برای من خوب هست ممکنه برای تو بد باشه و بر عکس . خیلی وقتا بین مردم و روابطشون دیده میشه که ، تا زمانی با هم خوبن که به درده هم میخورن و میتونن از دیگری برای رسیدن به اهدافشون استفاده کنن . دقت کنید که چی گفتم ! استفاده کنن !!! اگر طرف آدم ِ بی ریختی باشه ولی پول داشته باشه و بتونه یه سری از مشکلات ما رو بر طرف کنه میشه دوسته جون جونی ، یا اینکه اگر دلت پر باشه و نیاز به یک گوش داشته باش و یکی هم پیدا بشه که کم حرف باشه و استاد در گوش کردن باشه ، میشه فرشته ! و خیلی از اینجور چیز ها .. ممکنه بپرسین که خوب همیشه همین بوده دیگه مشکلش چیه ؟ مشکل اینجاست که این چیزا همش ظاهر بینی هست و بس . تا به حال شده وقتی یک نفر رو میبینین از روی ظاهرش قضاوت نکنین ؟ تا به حال شده یه کسی که مثلا از نظر شما صورت ِ زیبایی نداره رو برین طرفش و سعی کنین از درونش مطلع شین ؟ تا به حال شده کسی و که خوش پوش نیست رو برین طرفش ؟ یا اینکه همیشه دنبال ِ قند ِ عسل های جامعه کوچیک ِ دور و برتون هستین ؟ برای شما خیلی مهمه که هوای اون دوستی و داشته باشین که بنز و بی ام و سوار میشه تا اونی و که یه تویوتا ی قدیمی داره . چون اون با شخصیت تره ؟!؟!؟؟! اونایی که از این حرفای من تعجب میکنین ، شما جزو این دسته نیستین ولی ای اون کسایی که میخونین و میگین زندگی یعنی همین ، وای به روزگارتون .. همه دنیا و آدما شو با معیار ِ خودتون نسنجین ، یعنی اصلا کسی و بدون ِ اینکه باهاش وقت بگذرونین مورد قضاوت قرار ندین . اگر کسی و با چشمتون قضاوت کنین میشین مثل اون ادم ِ کوری که رو طرح ِ لباسی که براش هدیه اوردن نظر میده بدونه اینکه بتونه ببینه !!! مسخره نیست ؟ آخ که دلم خیلی پره از این آدم ها . تازه یک مدل دیگه هم دارن ! چند سال باهاشون دوستی میشی بهترین دوستشون و همیشه به تو همه چیز و میگن همیشه با تو هستن اما به محض اینکه یکی بهتر پیدا میشه تو کاملا از یاد میری ... این یکی و بد میسوزی ، خیلی بد ... نکنین از این کارا .. به همه فرصت بدین که خودشون خودشون رو به شما بشناسونن .. قضاوت ِ کور کورانه و خودخواهانه ممنوع
رضا میرفخرایی

6 comments:

Anonymous said...

takbiiiirrr

Anonymous said...

kash beshe jozve kasaii bood ke delet azshoon por nashe...

Anonymous said...

يک به اضافه يک مي شود دو
من به اضافه تو مي شويم تو
دو منهاي يک مي شود يک
تو منهاي من مي شود تو
به خاطر همين است که فکر مي کنم موجوديت
من در همان دايره کوچک زير علامت سئوال خلاصه مي شود
و تو چه بدون من چه با من هميشه تو مي ماني
.....

Anonymous said...

hmm. khob doroste. amma agahye mirfakhraie e aziz, har kasi ( az har goroohi ke delet mikhad entekhab kon) maste ye chizie, yani dar haghigat maste on chizie ke nadare ya fekr mikone ba dashtanesh mitoone bi parva bekhande. mishe ye doost bashe, BMW, Marg, va ya be ghole in painiha TO. amma har chi ke hast,masale ine ke ma hame dar khame yek kocheim. hamamoon migardeem ghafel az inke gomshodeye ma dar mast. (Az mast ke Bar MAST>>>>. noghte sare khat.

Anonymous said...

جرعه جرعه لاجرم
تقدیر می نوشم
تبر تبر ناگزیر
رویا تباه می کنم
دستانم را نگیرید
راه ها گاهی
بی همسفر طراحی شده اند
...

Asal Sky said...

ye bozorgi mige:
" dost o dosti mese ye divare ajori mimone, age az dasteh dostet narhat shodi, ya dostet jafai dar haghet kard, kole divaro kharab nakon, faghat ye ajor azash bar dar."

ghezavat nakardan behtarin kareh.